Meertalig onderwijs

Op 16 juni 1976 lopen duizenden scholieren mee in protestdemonstraties in Soweto om te protesteren tegen de onderwijswetten. In 1974 besloot een speciaal Ministerie voor Bantoe-onderwijs als onderdeel van het apartheidsregime dat het onderwijs op de zwarte scholen voortaan in het Afrikaans gegeven moest worden. Omdat dit voor veel zwarte Zuid-Afrikaanse scholieren niet de moedertaal was en omdat Afrikaans gezien werd als de taal van de onderdrukker, ontstond er een massale opstand tegen deze beslissing.


Op de Morris Isaacson School in Soweto breekt in 1976 de opstand uit. Andere scholen volgen snel. De leerlingen weigeren om lessen te volgen in het Afrikaans. De politie opent het vuur op de aanvankelijk vreedzame demonstranten. Hierbij komen meerdere kinderen om het leven.


Nu ruim twintig jaar na de afschaffing van apartheid is de taal waarin onderwijs gegeven moet worden nog altijd een ingewikkeld onderwerp. Met elf officiële talen is het moeilijk kiezen voor scholen in welke talen er onderwezen moet worden. Tegenwoordig wordt Engels steeds meer de belangrijkste taal waarin kinderen les krijgen. Engels lijkt het Afrikaans te verdringen maar er wordt geprobeerd om alle Zuid-Afrikaanse talen een plek te geven in het onderwijs. Hiervoor zijn bijvoorbeeld ‘dubbel medium’ onderwijsinstellingen ontstaan waar in het Afrikaans en Engels lesgegeven wordt en ‘parallel medium’ instellingen, met lessen in het Afrikaans, het Engels of een van de zwarte talen.


In het eerste deel van het lager onderwijs, junior primair, krijgen scholieren zoveel mogelijk les in hun moedertaal. Daarnaast leren ze ook de beginselen van een tweede taal. In het tweede deel, senior primair, krijgen de kinderen lees- en spreekvaardigheid in de moedertaal, maar ook in een tweede taal.

Meer over dit onderwerp


 

College op de Universiteit van Zuid-AfrikaCollege op de Universiteit van Zuid-Afrika
X
Loading